Ajutor
Condiții de utilizare

Eliberarea actului de identitate la împlinirea vârstei de 14 ani

La implinirea varstei de 14 ani, minorul se prezinta la ghiseul serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor, insotit de unul dintre parinti sau, dupa caz, de reprezentantul sau legal, de persoana desemnata din cadrul centrului specializat aflat sub autoritatea serviciului public de asistenta sociala sau de persoana careia i-a fost incredintat in plasament, pentru a solicita eliberarea actului de identitate.

Primul act de identitate la împlinirea vârstei de 14 ani

ATENŢIE:

Depunerea actelor se POATE face numai din ziua împlinirii vârstei de 14 ani!!! (În termen de 15 zile de la împlinirea vârstei)

Documente necesare:

  • cererea pentru eliberarea actului de identitate (se imprimă față verso, pe o singură foaie sau se obține de la sediul instituției), se semnează atât de minor, cât şi de părinte/ reprezentant legal, semnarea se face doar în faţa lucrătorului de evidenţă;
  • certificatul de naştere al minorului, original şi copie;
  • actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal original (document cu care se realizează și dovada adresei de domiciliu);
  • în cazul în care părintele este cetățean străin, dovada adresei de domiciliu se face cu permisul de ședere permanentă;
  • certificatul de căsătorie al părinţilor sau, după caz, hotărârea judecătorească definitivă, sau certificatul de divort însoţit de convenţia încheiată în procedura divorţului cu copii minori în cazul părinţilor divorţaţi, original si copie;
  • chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate, în valoare de 7 lei, care se achită numerar la ghişeul Direcţiei Impozite şi Taxe Locale Primaria Alba Iulia sau pe ghiseul.ro, secțiunea Venituri din prestări servicii – Taxa carte de identitate sau temporar la sediul SPCLEP Alba Iulia.
  • În cazul în care părintele nu poate prezenta certificatul/hotărârea judecătorească de divorț, dovada statutului civil și, după caz, a numelui se poate face cu certificatul de naștere sau de căsătorie cu mențiunea de divorț și convenția cu privire la minor;
  • Atunci când autoritatea părintească se exercită de ambii părinți, cu domicilii diferite, iar minorul locuiește în mod statornic cu unul dintre aceștia, cererea pentru eliberarea actului de identitate se semnează de către părintele la care minorul are domiciliul, nefiind necesară și semnătura celuilalt părinte;
  • Atunci când instanța a hotărât ca locuința minorului să fie la unul dintre părinți, iar minorulul locuiește statornic la celălalt părinte, este necesară declarația de consimțământ a părintelui la care instanța a hotărât că are locuința, din care să rezulte că este de acord ca în actul de identitate al minorului să fie înscris domiciliul la adresa la care acesta locuiește statornic;
  • Declarația poate fi dată:
    • la ghișeu, în fața personalului S.P.C.L.E.P.;
    • în fața personalului consular sau autentificată la misiunea diplomatică a României din statul în care părintele se află;
    • la notarul public român;
    • la autoritățile străine competente, situație în care declarația va fi tradusă și legalizată, respectiv apostilată, dacă este cazul;
  • În situația în care hotărârea judecătorească definitivă/irevocabilă privind încredințarea minorului a fost pronunțată în străinătate, aceasta se prezintă, în original și copie, însoțită de traducerea legalizată, precum și de hotărârea prin care a fost investită cu formulă executorie.

     În termen de 15 zile de la împlinirea vârstei de 14 ani, minorul trebuie sa se prezinte la Biroul de Evidenţă a Persoanelor, însoţit de unul dintre părinţi sau, după caz, de reprezentantul său legal, de persoana desemnată din cadrul centrului specializat aflat sub autoritatea serviciului public de asistenţă socială sau de persoana căreia i-a fost încredinţat în plasament, pentru a solicita eliberarea actului de identitate.