Ajutor
Condiții de utilizare

Informații generale naștere

Clipboard_08-05-2025_01_800x572_imagine barza, nastere.jpg


ÎNREGISTRAREA NAȘTERII


Documente necesare:

-certificatul constatator al nașterii, eliberat de unitățile sanitare;

-actul de identitate al mamei şi, după caz, al declarantului, dacă naşterea nu este declarată de mamă;

- certificatul de căsătorie al părinţilor copilului, în original, eliberat pe baza actului de căsătorie întocmit/transcris în registrele de căsătorie române, iar dacă aceştia poartă nume de familie diferit, declaraţia scrisă cu privire la numele de familie pe care îl va dobândi copilul dată de ambii părinţi în faţa ofiţerului de stare civilă sau a notarului public;

- declaraţia de recunoaştere a copilului născut în afara căsătoriei, dată de către tată în faţa ofiţerului de stare civilă, din care să rezulte şi numele de familie pe care îl dobândeşte copilul, la care se anexează consimţământul mamei cu privire la numele de familie; tatăl minor care a împlinit vârsta de 14 ani îl poate recunoaşte singur pe copilul său dacă face dovada discernământului la momentul recunoaşterii, prin efectuarea expertizei psihiatrice;

- declaraţia de recunoaştere a copilului dată de către mamă în faţa ofiţerului de stare civilă, în cazul în care se prezintă expertiza medico-legală, în lipsa existenţei unui certificat medical constatator al naşterii.

  • Înregistrarea naşterii se face de structura de stare civilă din cadrul S.P.C.L.E.P. sau, după caz, de ofiţerul de stare civilă din cadrul primăriei unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul.
  • Declararea naşterii se poate face la oricare S.P.C.L.E.P., respectiv primărie din cadrul unităţii administrativ-teritoriale unde nu sunt constituite S.P.C.L.E.P., care va transmite dosarul electronic ofiţerului de stare civilă competent.
  • Declararea nașterii se face de către oricare dintre părinți, iar dacă, din diferite motive, nu o pot face, obligaţia declarării revine medicului, persoanelor care au fost de faţă la naştere, asistentului social sau, după caz, persoanei cu atribuţii de asistenţă socială din unitatea sanitară în care a avut loc naşterea sau oricărei persoane care a luat cunoştinţă despre naşterea copilului.
  • Dacă părinții nu sunt căsătoriți sau poartă nume de famile diferite, este necesară prezența amândurora la ghișeul de stare civilă în vederea declarării nașterii.
  • Termenul pentru declararea şi înregistrarea naşterii copilului este de:

a. 30 zile de la data naşterii, pentru copilul născut viu şi aflat în viaţă;

b. 3 zile de la data naşterii, pentru copilul născut mort;

c. 24 de ore de la data decesului, pentru copilul născut viu care a decedat înăuntrul termenului de 30 de zile;

d. 30 de zile pentru copilul găsit sau părăsit de mamă în maternitate/unităţi sanitare.

În termenele prevăzute la lit. a), b) şi d) se cuprinde atât ziua naşterii, respectiv a găsirii, cât şi ziua în care se face declaraţia.

  • După împlinirea termenului de 30 de zile, dar nu mai târziu de un an de la naştere întocmirea actului de naştere se face la cererea scrisă a declarantului, cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul. Înregistrarea naşterii se realizează în termen de30 de zile de la data solicitării .
  • După trecerea unui an de la data naşterii, întocmirea actului de naştere se face la cererea scrisă a declarantului, cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază s-a produs evenimentul, cu avizul conform al serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor. Înregistrarea naşterii se realizează în termen de90 de zile de la data solicitării.
  • Situaţia copilului născut din relaţia extraconjugală a mamei căsătorite

Art. 414 din Legea nr. 287/2009 privind Codul Civil – Prezumţia de paternitate

(1) Copilul născut sau conceput în timpul căsătoriei are ca tată pe soţul mamei.

(2) Paternitatea poate fi tăgăduită, dacă este cu neputinţă ca soţul mamei să fie tatăl copilului.

În situaţia în care declarantul este cetățean străin, necunoscător al limbii române ori persoană cu handicap auditiv sau surdocecitate, la depunerea documentelor necesare înregistrării naşterii se va folosi interpret autorizat sau, după caz, interpret autorizat al limbajului mimico-gestual şi al limbajului specific persoanelor cu surdocecitate, încheindu-se în acest sens un proces – verbal.

În lipsa acordului părinţilor cu privire la numele de familie al copilului, instanţa de tutelă hotărăşte numele copilului şi comunică de îndată hotărârea rămasă definitivă la S.P.C.L.E.P. sau, după caz, la primăria din cadrul unităţii administrativ-teritoriale unde aceste servicii nu sunt constituite, care a înregistrat naşterea; certificatul de naştere se eliberează numai după înscrierea menţiunii privind stabilirea numelui de familie de către instanţa de tutelă.

Toate cererile și declarațiile privind actele și faptele de stare civilă se realizează exclusiv în SIIEASC, motiv pentru care prezențasolicitantului/reprezentantului/împuternicitului acestuia la ghișeul de stare civilă este obligatorie.