Ajutor
Condiții de utilizare

Deces

primaria-alba-iulia_800x450_05082025.jpg


Deces

Declararea decesului, pentru situaţia în care cauza decesului este naturală, se face în termen de 3 zile de la data încetării din viaţă a persoanei, de către persoanele prevăzute la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Declararea decesului poate fi făcută de membrii familiei decedatului sau, în lipsa acestora, de una dintre următoarele persoane:

a) medicul sau alt cadru din unitatea sanitară unde s-a produs decesul;
b) orice persoană care are cunoștință despre deces.

Când decesul se datorează unei sinucideri, unui accident sau altor cauze violente, precum şi în cazul găsirii unui cadavru, termenul de 3 zile de declarare a decesului se calculează de la data eliberării certificatului medical constatator al decesului, iar înregistrarea actului de deces se face în baza certificatului medical constatator al decesului şi a dovezii eliberate de poliţie sau de parchet, din care să rezulte că una dintre aceste autorităţi a fost sesizată despre deces.

În cazul în care decesul nu a fost declarat şi înregistrat în termenul prevăzut la alin. (5) şi (6), întocmirea actului de deces se face, în România numai cu aprobarea parchetului, cu precizarea motivelor întârzierii şi, în străinătate, dacă autorităţile competente din statul unde s-a produs decesul confirmă că nu au obiecţii cu privire la înregistrarea decesului cetăţeanului român la misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră a/al României din acel stat acreditată/acreditat să exercite funcţii consulare.

Acte necesare:

a) certificatul medical constatator al decesului, întocmit, în România, pe formular-tip, care trebuie să poarte număr de înregistrare, dată certă, semnătura medicului care a făcut constatarea şi în care trebuie consemnată cauza decesului, fără prescurtări, înscrisă cu majuscule, iar în străinătate - în conformitate cu prevederile legislaţiei statului pe teritoriul căruia s-a produs decesul – original;

b) certificatele de naştere şi de căsătorie ale decedatului, după caz - originale;

c) actul de identitate al decedatului sau paşaportul, în cazul decesului unui cetăţean român cu domiciliul în străinătate sau al unui cetăţean membru al Uniunii Europene, Spaţiului Economic European sau Confederaţiei Elveţiene, paşaportul sau documentele eliberate de I.G.I. în cazul cetăţenilor străini, în original;

d) documentul de evidenţă militară al celui decedat, după caz originale;

e) actul de identitate al declarantului, original.

(2) În cazurile în care declarantul nu poate prezenta certificatele de stare civilă şi/sau actul de identitate ale/al persoanei decedate, declară, în scris, motivul neprezentării acestora, precum şi datele de identificare ale decedatului.

Declararea decesului se poate face la oricare S.P.C.L.E.P., respectiv primărie din cadrul unităţii administrativ-teritoriale unde aceste servicii nu sunt constituite, care va transmite dosarul electronic ofiţerului de stare civilă competent potrivit alin. (1).